KEMAHIRAN VARIASI RANSANGAN.
1.0 OBJEKTIF.
Di akhir pengajaran pelajar akan mempelajari dan memahami :
· Prinsip-prinsip penggunaan variasi rangsangan.
· Objektif penggunaan variasi ransangan.
· Kesan penggunaan variasi ransangan ke atas pengajaran pembelajaran.
· Komponen kemahiran variasi ransangan.
. Cara Pengendalian pengajaran Mikro
2.0 VARIASI RANSANGAN.
· Merupakan teknik mempelbagaikan kaedah dan teknik penyampaian guru dengan tujuan menarik perhatian dan minat pelajar dalam aktiviti pengajarannya.
· Dalam proses p & p masa tumpuan pelajar adalah singkat. Mereka akan
hilang minat jika aktiviti tidak dipelbagaikan.
· Kemahiran variasi rangsangan meliputi kemahiran mengubah-ubah tingkah
laku guru, mempelbagaikan aktiviti pengalihan saluran deria pelajar, menukar
corak interaksi antara guru dan pelajar, serta mempelbagaikan kaedah dan
teknik mengajar.
3.0 PRINSIP PENGUNAAN VARIASI RANSANGAN.
· Perubahan kaedah dan teknik penyampaian guru haruslah dikaitkan dengan tujuan dan isi pelajaran. Ianya mesti mempunyai perkaitan dengan matlamat am dan kandungan pelajaran yang hendak disampaikan.
· Perubahan aktiviti pengajaran haruslah lancar dan dikaitkan dengan langkah-langkah penyampaian diantara satu sama lain.
· Penggunaan alat bantu mengajar untuk mempelbagai pengalihan saluran deria harus dirancang dan disampaikan dengan teknik yang berkesan.
· Setiap langkah penyampaian harus mengandungi aktiviti yang berbeza. Jika masa pemyampaian sesuatu langkah mengajar melebihi 5 minit, corak aktiviti pengajaran harus dipelbagaikan.
· Guru harus mengubah rangsangan berdasarkan maklum balas yang didapati daripada pelajarnya.
4.0 OBJEKTIF PENGGUNAAN VARIASI RANSANGAN.
· Memusatkan perhatian pelajar & mengekalkan perhatian mereka terhadap pengajaran guru.
· Melibatkan pelajar secara aktif dalam berbagai pengalaman baru dalam pembelajaran.
· Memberi peluang kepada pelajar menggunakan berbagai saluran deria untuk memperoleh ilmu.
· Memotivasi dan membangkitkan naluri ingin tahu melalui pelbagai aktiviti pengajaran guru.
· Memberi peluang kepada pelajar menikmati pelbagai aktiviti yang dijalankan.
· Mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang positif dan seronok.
5.0 KESAN PENGGUNAAN VARIASI RANSANGAN KE ATAS
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
· Aktiviti P & P akan menjadi lebih seronok & menarik. Kanak-kanak lebih
ceria dan seronok untuk belajar. P&P menjadi lebih bermakna dan berjaya
meninggalkan kesan yang mendalam.
· Minat & perhatian mereka akan ditumpukan sepenuhnya terhadap aktiviti
pengajaran guru. Mereka akan dapat memahami bahan konsep pengajaran
guru dengan lebih baik lagi.
· Naluri ingin tahu pelajar akan dibangkitkan & mereka berusaha melibatkan
diri secara aktif. Contohnya melukis, melabel, memain peranan dan
sebagainya.
· Pelajar berpeluang menggunakan pelbagai saluran deria untuk mempelajari
sesuatu. Guru akan melakukan pergerakkan badan dan ini akan meneguhkan
P&P.
· Dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang positif. Dengan bantuan
ABM yang sesuai dapat merangsangkan P&P kanak-kanak.
· Masalah disiplin dapat dikawal apabila pelajar menumpukan sepenuh
perhatian terhadap aktiviti pengajaran guru.
6.0 KOMPONEN KEMAHIRAN VARIASI RANSANGAN.
Kemahiran variasi rangsangan mengandungi 6 komponen.
· Komponen perubahan pergerakan langkah guru.
Guru bergerak ke kiri dan kanan, belakang dan depan semasa mengajar. Ia perlu dilakukan secara perlahan supaya tidak mengganggu P&P dan tumpuan kanak-kanak.
· Komponen perubahan pergerakan anggota guru.
Guru juga boleh menggunakan bahagian anggota badan yang baru contohnya tangan untuk menegaskan penerangan dan penyampaian.
· Komponen perubahan nada suara guru.
Guru tidak hanya menggunakan suara yang mendatar tetapi perlu mengubah nada suara mengikut kepentingan bahan pengajaran.
· Komponen perubahan fokus deria pelajar.
Perhatian kanak-kanak akan berubah apabila guru mengubah cara mengajar dengan menggunakan ABM.
· Komponen perubahan bentuk lisan pelajar.
Kanak-kanak boleh dilibatkan secara lisan contohnya penggunaan bahasa.
· Komponen perubahan bentuk fizikal pelajar.
Perubahan bentuk fizikal pelajar seperti lakonan, menulis, dan simulasi.
7.0 AKTIVITI-AKTIVITI VARIASI RANGSANGAN DENGAN KOMPONEN-KOMPONENNYA
8.0 CARA PENGENDALIAN PENGAJARAN MIKRO.
· Guru pelatih yang memilih kemahiran variasi rangsangan harus merancang satu aktiviti pengajaran dengan berbagai-bagai aktiviti rangsangan.
· Semasa menjalani sesi pengajaran mikro, tumpuan haruslah diberikan kepada 3 komponen yang berasaskan kepada perubahan tingkah laku guru dan 3 komponen yang berasaskan kepada perubahan tingkah laku pelajar.
· Gunakan borang kemahiran variasi rangsangan sebagai aktiviti penilaian antara pensyarah dan guru-guru pelatih yang terlibat.
9.0 BORANG BIMBINGAN KEMAHIRAN VARIASI RANGSANGAN
Tandakan (/) dalam ruang yang berkenaan apabila perubahan tingkah laku guru dan murid dapat diperhatikan.
Komponen
| 30 saat bagi tiap-tiap ruang
| ||||||||||||||
Kemahiran
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
Pergerakan langkah guru yang sesuai
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pergerakan anggota guru yang berpatutan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perubahan nada guru dalam pertuturan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perubahan fokus deria pelajar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perubahan bentuk lisan pelajar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perubahan bentuk fizikal pelajar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tandakan ( / ) dalam ruang yang berkenaan apabila perubahan tingkah laku guru dan murid dapat diperhatikan. |
10.0 SOALAN- SOALAN KEFAHAMAN
1. APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN VARIASI RANGSANGAN?
2. NYATAKAN KOMPONEN-KOMPONEN VARIASI RANGSANGAN
3. NYATAKAN AKTIVITI-AKTIVITI VARIASI RANGSANGAN DENGAN
KOMPONEN-KOMPONENNYA.
salam cikgu, rujukan ambil dimana ya?
ReplyDeleteSalam sejahtera cikgu. Boleh saya tahu rujukan diambil dari mana?
ReplyDelete